Kwijtschelding kan worden aangevraagd voor de afvalstoffenheffing, rioolheffing en OZB. Onze
gemeente hanteert als kwijtscheldingsnorm het wettelijk maximum, te weten 100% van de van
toepassing zijnde bijstandsnorm. Voor de afvalstoffenheffing wordt beperkte kwijtschelding (vastrecht
volledig en een beperkt aantal ledigingen) verleend. Ook minima worden op deze manier geprikkeld
om zorgvuldig met het scheiden van huishoudelijke afvalstoffen om te gaan. Het maximaal kwijt te
schelden bedrag is zodanig vastgesteld dat dit bij ‘normaal’ afvalgedrag toereikend is.
Voor kwijtschelding bestaat een automatische procedure op basis van gegevens van de
belastingdienst, het UWV en het RDW. Het inlichtingenbureau levert deze gegevens aan de gemeente
aan.
Daarnaast is er een reguliere aanvraagprocedure kwijtschelding voor inwoners die in aanmerking
zouden kunnen komen voor kwijtschelding.
Het aantal toegewezen kwijtscheldingen is iets minder dan vorig jaar. Het bedrag aan kwijtschelding is daarom € 10.000 minder. In 2019 zijn er minder aanvragen voor kwijtschelding ingediend.
2018 | 2018 | 2019 | 2019 | |
Kwijtscheldingsaanvragen: | Aantal | Bedrag in € | Aantal | Bedrag in € |
Aantal aanvragen | 479 | 429 | ||
Aantal afgewezen | 185 | 144 | ||
Aantal toegewezen (totaal) | 294 | 130.301 | 285 | 119.768 |