Ruimte
Wat hebben we gedaan?
Waar we voor gaan | Wat hebben we bereikt? | ||
In 2020 beschikken we over een integrale Omgevingsvisie. | In 2019 is weer een belangrijke stap gezet in het Omgevingsvisieproces. In april 2019 is de aanpak voor de tweede fase van het participatietraject vastgesteld door de gemeenteraad. In mei en juni zijn vervolgens de Ontmoetingen geweest waarin samen met inwoners, ondernemers, (keten)partners en (maatschappelijke) organisaties de hoofdopgaven verder zijn uitgewerkt. De volgende stap is het vaststellen van de ambities van de Omgevingsvisie begin 2020. Daarna wordt een concept Omgevingsvisie gemaakt. Het streven is om vóór de inwerkingtreding van de Omgevingswet een Omgevingsvisie Zwartewaterland te hebben. | ||
We nemen het voortouw in het proces van de Omgevingsvisie en zijn vanuit verschillende vakgebieden nauw betrokken bij de uitwerking per deelgebied op de diverse thema's. | In het najaar de resultaten van de Ontmoetingen naast het gemeentelijk beleid over de verschillende vakgebieden gelegd in zogenaamde “botsproeven”. Daarbij is gekeken of er “botsingen” zijn tussen de resultaten van de Ontmoetingen en het al eerder vastgestelde gemeentelijk beleid. Dit heeft de input gevormd voor de discussie met de gemeenteraad tijdens een informatiebijeenkomst in november. De uitkomsten van deze discussie zijn vervolgens verwerkt in de ambities. Deze activiteit is hiermee afgerond. | ||
We koppelen waar mogelijk opgaven voor energietransitie, hitte-, droogte- en waterbestendigheid, ruimtelijke kwaliteit aan leefbaarheid en veiligheid. | Tijdens de Ontmoetingen in het kader van de Omgevingsvisie zijn alle genoemde thema’s besproken met inwoners en organisaties. Uit deze gesprekken bleek dat de thema’s sterk leven bij de deelnemers. Zij verwachten van de overheid regie, informatie en ondersteuning èn een integrale aanpak van diverse projecten in de kernen. In de bouwsteen Klimaatadaptatie voor de Omgevingsvisie zijn de lokale knelpunten geïnventariseerd die zich kunnen voordoen door klimaatverandering. In de bouwsteen voor Groen zijn verschillende klimaatadaptieve maatregelen voorgesteld. In de Omgevingsvisie worden de opgaven en ambities zo breed mogelijk en gebiedsgericht meegenomen zodat ook in omgevingsprogramma’s en projecten koppelkansen worden benut. Zo komen in de voorbereiding op de jaarlijkse wijkschouw deze thema’s nu ook samen aan bod. | ||
In 2021 zijn we voorbereid op het werken met de Omgevingswet en het Omgevingsplan. | In de kerngroep Omgevingswet wordt het totstandkomingsproces van de Omgevingswet nauwlettend gevolgd. Ook wordt hier de stand van zaken rondom het opstellen van de verschillende kerninstrumenten (omgevingsvisie, -plan en –vergunning) besproken en de onderlinge samenhang daartussen. Er is verkend wat er nodig is om onze software voor de verlening van omgevingsvergunningen te laten aansluiten op het nieuwe Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Vergelijkbaar is de verkenning die is uitgevoerd naar nieuwe software voor de bestemmingsplannen (straks omgevingsplannen). Onze medewerkers hebben zich laten informeren over de inhoud van de wetswijzing en over de veranderende processen. In 2020 gaat de voorbereiding door. | ||
We actualiseren de nog niet digitaal raadpleegbare bestemmingsplannen. | Door het lange aanvraagtraject van de Crisis en herstelwet-status is het analoge bestemmingsplan Kamperzeedijk (Oostermaat) nog niet geactualiseerd. Nu de Crisis en herstelwet-status is toegekend, kan het pilot-omgevingsplan Kamperzeedijk worden afgerond. Om deze reden is er nog geen start gemaakt met de tweede pilot Hasselt Binnen de Veste. Er is wel een start gemaakt met de actualisatie van het analoge bestemmingsplan Hasselt om de Weede fase 1A. Deze is in 2019 nog niet ter vaststelling aangeboden, omdat de verbeelding van dit plan nog in overeenstemming wordt gebracht met de nieuwe komgrensmaatregel in de Vaartweg. Dit plan wordt in 2020 geactualiseerd.Wel zijn als service naar onze inwoners de volgende bestemmingsplannen in 2019 als pdf-document raadpleegbaar gemaakt op www.ruimtelijkeplannen.nl: - Randweg Genemuiden- Hasselt om de Weede fase 1A- Hasselt Binnen de Veste- Kamperzeedijk Nu deze plannen als pdf raadpleegbaar zijn op www.ruimtelijkeplannen.nl geldt de wettelijke actualisatieplicht niet meer voor deze plannen. | ||
We vragen de speciale status aan op basis van de Crisis- en herstelwet. | In maart 2019 ontvingen wij een bevestiging van het Ministerie van I&M dat de gemeente is toegevoegd aan de Crisis- en herstelwet. Er is nu ruimte om voor het gehele grondgebied een bestemmingsplan met verbrede reikwijdte op te stellen. Ook geeft deze status nu ruimte om te experimenteren met het Omgevingsplan. Dit wordt gedaan bij het pilot-omgevingsplan Kamperzeedijk. Deze activiteit is hiermee afgerond. | ||
We inventariseren onze ruimtelijk relevante beleidsregels. | In 2018 is een globale inventarisatie gemaakt van alle beleidsdocumenten die gaan over de fysieke leefomgeving. Daarbij is ook geïnventariseerd of het beleid nog actueel is. Al het actuele beleid krijgt in 2021 een plek in het Omgevingsplan. Een deel van dit beleid zit ook nu al in de bestemmingsplannen. In 2019 is daarom geïnventariseerd hoe het beleid is uitgewerkt in alle bestemmingsplannen. Wat is er geregeld over bijvoorbeeld ‘wonen’, over ‘horeca’ of over ‘groen’. Geïnventariseerd is of dit in de verschillende bestemmingsplannen verschillend is geregeld of eenduidig. Het doel is dat er straks in het Omgevingsplan per beleidsonderdeel één eenduidige regel is. Deze activiteit is hiermee afgerond. | ||
Vanaf 2019 merken alle initiatiefnemers dat wij ruimtelijke initiatieven die kwaliteit aan de leefomgeving toevoegen vanuit een proactieve, open en begrijpelijke ‘ja-mits’ grondhouding benaderen. | Loslaten, experimenteren en werken vanuit een ja-mits grondhouding zijn begrippen die onder de Omgevingswet, nog meer dan nu, de werkwijze in het ruimtelijk domein bepalen. Waar mogelijk is deze ruimte ook al in 2019 gegeven. Dit uit zich er in dat wij niet alleen per brief en e-mail communiceren met initiatiefnemer, maar vooral met initiatiefnemers in gesprek gaan. In de gesprekken ligt de focus niet op de belemmeringen maar op de kansen en mogelijkheden. Dit blijkt niet direct uit één dossier, maar bepaalt de inhoud van alle gesprekken die in 2019 zijn gevoerd. | ||
We zijn ruimhartig in planologische procedures en in omgevingsvergunningtrajecten gericht op mantelzorg(woningen). | In de praktijk is gebleken dat de intentie van de regels voor mantelzorgwoningen is dat mantelzorgwoningen vergunningsvrij gerealiseerd kunnen worden. In 2019 zijn geen planologische procedures gevoerd om mantelzorgwoningen mogelijk te maken. | ||
We luisteren zorgvuldig en zijn actief betrokken bij initiatieven in de fysieke leefomgeving. Daarbij geven we ruimte om te experimenteren. | In 2019 is één bestemmingsplan vastgesteld over een lokaal Kwaliteitsimpuls Groene Omgeving (KGO)-initiatief waarbij een storting plaatsvond in de Voorziening Ruimtelijke Kwaliteit Groene Omgeving van € 39.050. In de voorziening zit nu € 62.541. Er zijn nog geen bestedingen gedaan uit de voorziening.Er is via een tijdelijke omgevingsvergunning experimenteerruimte gegeven voor een kleine camping bij een woning in het buitengebied. Dit initiatief draagt bij aan de gemeentelijke doelstellingen op het gebied van toerisme en recreatie.In 2019 zijn gesprekken gestart over nog twee experimenten in de toeristische sector. Het betreft hier het tijdelijk toestaan van een camping bij een agrarisch bedrijf in Kamperzeedijk en een tijdelijke camperplaats in Hasselt. Beide lokale initiatieven bevinden zich nog in de planfase. | ||
We onderhouden onze openbare ruimte goed conform afgesproken onderhoudsniveaus. | De uitvoering vindt plaats op basis van het uitvoeringsprogramma Werken & Projecten.De verbeterslag bij groen en bij voet- en fietspaden is uitgevoerd waardoor we ook hier op het gewenste kwaliteitsniveau zijn gekomen.Van het vervangingsprogramma 2019 is het meeste uitgevoerd. Enkele projecten zijn 1 jaar doorgeschoven (naar 2020) om diverse redenen: onder andere vertraging in het verkrijgen van de vergunning door stikstofproblematiek, om begrotingstechnische redenen en vanwege de mogelijke combinatie met de vervanging van wegen én riolering (werk met werk maken). | ||
We updaten het ligplaatsbeleid, daar waar nodig in overleg met gebruikers en direct omwonenden. | |||
We brengen het openbaar groen in 2019 en 2020 op ambitieniveau B. Daarna blijven we het openbaar groen op ambitieniveau B onderhouden. | Het openbaar groen is op ambitie niveau B gebracht en we blijven het groen op dit niveau onderhouden. | ||
We analyseren de verschillende aspecten die relevant zijn bij het bepalen van de hoogte van de begraafrechten, met name de belevingswaarde van het openbaar groen. | |||
We brengen de voet- en fietspaden op ambitieniveau B. Dit is al gestart eind 2017 en zal doorlopen tot en met 2020. Vanaf 2021 en verder onderhouden we de voet- en fietspaden op ambitieniveau B. | De verbeterslag op voet- en fietspaden is afgerond en deze paden worden vanaf nu op kwaliteitsniveau B onderhouden. | ||
We stellen een groenbeleidsplan op waar biodiversiteit onderdeel van uitmaakt. Hierna maken we een groenbeheerplan. | Het groenbeleidsplan is door de gemeenteraad vastgesteld. Biodiversiteit is daar een onderdeel van. Het groenbeheerplan is momenteel in de maak. | ||
We stellen een gemeentelijk rioleringsplan (GRP) op (2020-2024). De visie en het beleid komt in de omgevingsvisie te staan. Het uitvoeringsprogramma met de bijbehorende financiën worden in het GRP opgenomen. | Het gemeentelijk rioleringsplan (GRP) is voor 2 jaar verlengd (2020/2021). De belangrijkste reden is dat er voor klimaatadaptatie nog een uitwerking komt van de actielijnen in de reeds vastgestelde notitie Klimaatadaptatie tot een uitvoeringsprogramma. De resultaten hiervan zullen verwerkt worden in een nieuw op te stellen GRP (2022-2026). | ||
We implementeren een digitaal meldpunt voor meldingen en klachten over de openbare ruimte. | Sinds medio 2019 is er een digitaal meldpunt voor meldingen en klachten over de openbare ruimte. | ||
Wat heeft het gekost
Thema's (€ x1.000) | Rekening 2018 | Begroting 2019 primitief | Begroting 2019 | Rekening 2019 | Afwijking 2019 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 13.962 | 9.680 | 10.482 | 11.566 | -1.083 | ||||||||
| |||||||||||||
Baten | -13.806 | -5.011 | -5.519 | -5.705 | 186 | ||||||||
| |||||||||||||
Resultaat voor bestemming | 156 | 4.669 | 4.964 | 5.861 | -897 | ||||||||
Toevoegingen | 0 | 0 | 265 | 273 | -8 | ||||||||
| |||||||||||||
Onttrekkingen | -372 | -49 | -314 | -1.600 | 1.285 | ||||||||
| |||||||||||||
Saldo resultaatbestemming | -372 | -49 | -49 | -1.326 | 1.277 | ||||||||
Saldo na bestemming | -216 | 4.620 | 4.915 | 4.535 | 380 |
Indicatoren
Indicator | Eenheid | Jaar | Begroting | Jaarrekening | Verplicht |
Binnenplanse afwijking | Aantal | 2019 | 28 | 28 | Nee |
Monumentenvergunningen | Aantal | 2019 | 3 | 4 | Nee |
Kernteam | Aantal | 2019 | 12 | 9 | Nee |
Schetsplannen | Aantal | 2019 | 97 | 119 | Nee |
Omgevingsvergunningen | Aantal | 2019 | 176 | 163 | Nee |
Omgevingsvergunning milieu | Aantal | 2019 | RUD/ODIJ | RUD/ODIJ | Nee |
Projectbesluit | aantal | 2019 | 10 | 1 | Nee |