Jaarverantwoording 2019
portal

Paragraaf Verbonden Partijen

Gemeenschappelijke regelingen

Een gemeenschappelijke regeling is een publiekrechtelijk samenwerkingsverband tussen
bestuursorganen van (in dit geval) gemeenten. Kortom een gemeenschappelijke regeling is een
publiekrechtelijke overeenkomst tussen bepaalde bestuursorganen van verschillende gemeenten
waarbij bepaald wordt dat bepaalde taken en bevoegdheden centraal uitgevoerd worden. Het gaat om de volgende gemeenschappelijke regelingen:

Gemeenschappelijke regelingen

1. Veiligheidsregio IJsselland

3. Uitvoeringsorganisatie Jeugdzorg IJsselland

2. GGD IJsselland

4. Omgevingsdienst IJsselland

1. Veiligheidsregio IJsselland, Zwolle

Veiligheidsregio IJsselland te Zwolle

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Vestigingsplaats

Zwolle

Betrokkenen

De gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Ommen, Olst-Wijhe, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland, Zwolle.

Bestuurlijk belang

Deelname in algemeen bestuur door de burgemeester.

Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen

De Veiligheidsregio is ontstaan uit de verplichting, zoals vastgesteld in artikel 9 en volgende van de Wet veiligheidsregio's. Die wet is op 1 oktober 2010 van kracht geworden om daarmee de slagkracht van de overheid bij rampen en zware ongevallen te verbeteren.

Resultaten

Bedragen x € 1.000

Begroting 2019

Rekening 2019

Rekening 2018

Resultaat

0

759

1.454

Eigen Vermogen

4.008

4.616

3.611

Vreemd Vermogen

31.421

30.935

32.077

Jaarlijkse bijdrage

1.632

1.632

1.581

Risico’s

De risico’s met de meeste invloed op de hoogte van de benodigde weerstandscapaciteit zijn: grootschalige/langdurige inzet, stijgende rentepercentages, fiscale controles, stijgende pensioenpremies, datalek, transitie meldkamer, besluiten van het Veiligheidsberaad met financiële of personele gevolgen, marktontwikkelingen oefentrajecten, hogere prijs (dan beschikbaar) tankautospuiten bij de aanbesteding en complexiteit Europese aanbestedingen.

Ontwikkelingen

In de Veiligheidsregio IJsselland werken brandweer, politie, geneeskundige hulpverlening met gemeenten en andere partners samen in het voorkomen, bestrijden en beperken van de gevolgen van branden, ongevallen, rampen en crisis. Dit gebeurt in het gebied van de elf, via een gemeenschappelijke regeling, aangesloten gemeenten. De ambitie is dat de rol als betrouwbare partner in 2019 versterkt is en dat de Veiligheidsregio in het werkgebied leidend is in de samenwerking bij
branden, incidenten en crises tussen hulpverleningsdiensten, gemeenten en andere partners. De Veiligheidsregio zet zijn professionaliteit in om samen  met inwoners, bedrijven en instellingen te werken aan een realistisch niveau van risicobeperking en zelfredzaam handelen voor, tijdens en na een calamiteit.

Voor Veiligheidsregio IJsselland blijft er nog een  te realiseren taakstelling voor de ontoereikende BTW compensatie van structureel 130.000 euro (vanaf 2024). Dit nadeel is tijdens het proces van de regionalisering al in beeld gebracht.

2. GGD IJsselland, Zwolle

GGD regio IJsselland te Zwolle

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Vestigingsplaats

Zwolle

Betrokkenen

De gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Olst-Wijhe, Ommen, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland en  Zwolle.

Bestuurlijk belang

Gemeenten hebben zitting in het algemeen bestuur. Iedere gemeente heeft 1
stem.

Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen

Beschermen en bevorderen van de gezondheid van onze inwoners. Daarbij
richt de GGD zich op het verminderen van ongelijkheid in de kans op goede
gezondheid onder inwoners. GGD IJsselland is daarnaast onderdeel van een
samenhangend aanbod van publieke gezondheid in Nederland.
GGD IJsselland voert de taken uit zoals deze in de wet Publieke gezondheid
aan gemeenten zijn opgedragen, zoals Jeugdgezondheidszorg, infectie- ziektebestrijding, monitoring van gezondheid en advies over gezondheid- beleid gemeenten, zorg voor publieke gezondheid bij crisis en rampen.

Resultaten

Bedragen x € 1.000

Begroting 2019

Rekening 2019

Rekening 2018

Resultaat

0

1.055

1.848

Eigen Vermogen

1.262

2.423

1.322

Vreemd Vermogen

5.733

8.426

8.631

Jaarlijkse bijdrage

937

975

887

Risico’s

Elke gemeente geeft een bijdrage per inwoner voor de basisproducten die
voor alle gemeenten gezamenlijk worden uitgevoerd (inwonersbijdrage). GGD
IJsselland voert een actief financieel risicobeleid. De weerstandscapaciteit
wordt geëvalueerd op basis van een financiële risico-inventarisatie.
Aanvullende producten worden gefinancierd door de gemeenten die deze
afnemen. Voor de risico’s voor incidenteel aanvullende taken (maatwerk en
projecten) is een aparte voorziening getroffen. Risico’s voor aanvullende
producten kunnen niet ten laste komen van alle gemeenten in de
Gemeenschappelijke regeling. Indien de weerstandscapaciteit niet voldoet,
kunnen gemeenten – naar rato van het inwonertal - worden aangesproken op
een eventueel exploitatietekort. Op basis van de meerjarenraming van GGD
IJsselland is het risico voor de gemeente Zwartewaterland klein.

Ontwikkelingen

In 2019 wordt met een nieuw bestuur het lange termijn beleid bepaald.
De dienstverlening Jeugdgezondheidszorg wordt vanaf 2018 voor 11
gemeenten uitgevoerd voor jeugd van 0-18 jaar.

3. RSJ IJsselland

RSJ IJsselland Zwolle

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Vestigingsplaats

Zwolle

Betrokkenen

De gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Olst-Wijhe, Ommen,
Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland en Zwolle (regio
IJsselland) hebben besloten samen te gaan werken in het kader van de
decentralisatie van de jeugdzorg.

Bestuurlijk belang

Het algemeen bestuur bestaat uit elf leden, vanuit elke deelnemende
gemeente één lid.

Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen

De RSJ heeft als missie om zich te ontwikkelen tot een stabiele, effectieve en
efficiënte organisatie die in opdracht van de 11 samenwerkende gemeenten
verantwoordelijk is voor de inkoop, contractbeheer, facturatie en financiële
monitoring van de jeugdhulp.

Resultaten

Bedragen x € 1.000

Begroting 2019

Rekening 2019

Rekening 2018

Resultaat

0

Nnb

0

Eigen Vermogen

PM

Nnb

0

Vreemd Vermogen

PM

Nnb

0

Jaarlijkse bijdrage

605

605

4.415

Risico’s

De deelnemende gemeenten betalen 85% van het ontvangen rijksbudget voor
Jeugdhulp door aan de BVO. Mogelijke tekorten komen voor rekening van de
deelnemende gemeenten.

Ontwikkelingen

De facturatie is in 2019 overgegaan naar de gemeenten.

4. Omgevingsdienst IJsselland, Zwolle

Omgevingsdienst IJsselland te Zwolle

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Betrokkenen

De gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Ommen, Olst-Wijhe,  Raalte, Staphorst, Steenwijkerland,  Zwartewaterland, Zwolle, Provincie Overijssel en Veiligheidsregio IJsselland.

Bestuurlijk belang

Gemeenten hebben zitting in het algemeen bestuur. Iedere gemeente heeft
1 stem.

Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen

Een klant- en oplossingsgerichte werkwijze, dat is wat de eenduidige aanpak
van de Omgevingsdienst IJsselland kenmerkt. Onze onafhankelijke experts
wegen maatschappelijke belangen zorgvuldig af en vervullen een
verbindende rol in het krachtenveld. Doel is om een optimale balans aan te
brengen tussen een duurzame leefomgeving en nieuwe initiatieven op het
gebied van milieu. Deze gedachte vatten we samen in onze missie:
Omgevingsdienst IJsselland. Waarborgt de leefomgeving, versterkt
bedrijven.

Resultaten

Bedragen x € 1.000

Begroting 2019

Rekening 2019

Rekening 2018

Resultaat

0

0,5

44

Eigen Vermogen (excl. resultaat)

402

402

402

Vreemd Vermogen

2.179

2.179

2.179

Gemeentelijke bijdrage

604

600

Percentage v/h totaal

6%

6%

6%

Risico’s

Er zijn in 2019 diverse uitdagingen geweest op het gebied van de ICT. We hebben de volgende belangrijke stappen gezet.

• De datakwaliteit is verbeterd door op verschillende gebieden validatie
uit te voeren met externe bronnen. Dit heeft het onder meer
mogelijk gemaakt om de toezichtplanning geautomatiseerd te laten
uitvoeren.
• We hebben het initiatief genomen om tot een regionale samenwerking
te komen op het gebied van beheer en ontwikkeling van IJVI. Er is
inmiddels een goed functionerende governance-organisatie waarbinnen
alle deelnemers zijn vertegenwoordigd.
• We hebben stappen gezet om IJVI op te waarderen naar de nieuwste
versie. Op basis van de bevindingen is besloten om deze uit te stellen
tot het moment dat deze versie meer volwassen is.
• De vastlegging van de processen voor VTH en advies is in 2020
voor een groot deel afgerond, we zijn begonnen met optimalisatie en
harmonisatie die tot efficiënter werken en een betere beheersbaarheid
en proceskwaliteit zal leiden.
• In 2019 zijn we begonnen met tijdregistratie in IJVI. Omdat IJVI op
termijn deze functionaliteit niet zal bieden, startten we een project om
TimeTell als taakspecifieke applicatie in te voeren. Dit project wordt
begin 2020 afgerond.
• De doelstelling om IJVI te koppelen met de archiefsystemen van
partners is voor een deel gehaald. Voor enkele partners is of wordt deze
nu gerealiseerd, maar in op één na alle gevallen is er slechts sprake
van een eenzijdige koppeling. OD IJsselland heeft geen toegang vanuit
IJVI tot archiefstukken. Met partners wordt nog overlegd om deze
situatie op zo kort mogelijk termijn te verbeteren.

Ontwikkelingen

We zien op het werkveld van de Omgevingsdienst veel nieuwe
ontwikkelingen, zoals de komst van de Omgevingswet met het bijbehorende
Digitale Stelsel Omgevingswet (DSO) en de opgaven op het gebied van
energie, duurzaamheid en klimaatadaptatie. Ook de sanering van
asbestdaken < 2028 in Overijssel is een dossier dat onze aandacht vraagt. In
overleg met de 12 deelnemers van de Omgevingsdienst zetten wij onze
kennis en expertise in om op deze dossiers de gewenste resultaten te

boeken. De primaire meerwaarde van de Omgevingsdienst is natuurlijk gelegen in de uitvoering van vergunningverlening, toezicht en handhaving van de milieutaken. In het volgende jaar van ons bestaan zullen we de basis hiervan verder verstevigen en uitbouwen. In 2020 zullen wij ook de samenwerking met de Veiligheidsregio en de GGD verder intensiveren. Beide gemeenschappelijke regelingen zijn ook actief in het fysieke domein.

Deze pagina is gebouwd op met de export van