Zorg
Wat hebben we gedaan?
Waar we voor gaan | Wat hebben we bereikt? | ||
Iedere inwoner van Zwartewaterland telt mee en voert de regie over zijn eigen leven. | Dit is de basis van het beleid van het sociaal domein. Belangrijk is de eigen regie en de inzet van de eigen kracht om problemen op te lossen. Maar ook het bieden van een vangnet voor hen die dat niet kunnen dan wel in hun omgeving hiervoor geen hulp beschikbaar hebben. | ||
We maken een plan van aanpak voor de implementatie van het VN-Verdrag inzake de rechten van personen met een handicap (inclusieve samenleving; toegankelijkheid en bereikbaarheid). | In 2019 is door de gemeenteraad de Lokale Inclusie Agenda 2019-2020 vastgesteld. Hierin staan de activiteiten weergegeven die ingezet worden voor het inclusief beleid dat ook gemeenten moeten voeren als gevolg van het genoemde VN-verdrag. | ||
Om deelname aan verenigingen te stimuleren wordt voor minima een sociaal participatiefonds opgericht. | In 2019 is het minimabeleid geëvalueerd. Hieruit is naar voren gekomen dat we in 2020 onderzoek doen naar het eventueel opzetten van een participatieregeling 18+. Daarnaast zijn wij aangehaakt bij het Jeugdsportfonds zodat kinderen die opgroeien in huishoudens met een laag inkomen toch mee kunnen doen in de vorm van sport. | ||
We blijven participeren en ontwikkelen in het netwerk Samen Zwartewaterland. | Samen Zwartewaterland is als netwerkorganisatie ook in 2019 actief geweest. Met de name de verbinding tussen de partijen is hierbij van belang. Aansturing vindt plaats vanuit de Stuurgroep waarin naast de gemeente ook een aantal zorg- en welzijnspartijen zijn vertegenwoordigd. | ||
Inwoners zijn tevreden over de voorzieningen. Het cliënttevredenheidsonderzoek scoort jaarlijks een voldoende op het gebied van klanttevredenheid. | Het cliënttevredenheidsonderzoek liet zien dat Wmo-clienten tevreden zijn. Er zijn wel enkele verbeterpunten naar voren gekomen (onder meer over het vergroten van de bekendheid van cliëntondersteuning en mantelzorgondersteuning). Maar in grote lijnen wordt een ruime voldoende gescoord. | ||
Het nieuwe systeem van eigen bijdrage van het Kabinet (per 2019) wordt gemonitord op dit effect. | We volgen de ontwikkelingen van het nieuwe systeem als het gaat om:- het aantal aanvragen: we zien een groei, maar niet significant sterker door dit nieuwe systeem. - duidelijk is wel dat we veel minder eigen bijdrage krijgen / minder inkomsten krijgen door dit nieuwe systeem in 2019- in 2019 hebben we het beleid hulp bij het huishouden moeten herzien ingaande 2020 als gevolg van de komst van het abonnementstarief per 2020; deze beleidswijziging heeft ook weer financiële gevolgen | ||
Invoering van de omgekeerde toets in 2019. | In 2019 is de Verordening sociaal domein gemeente Zwartewaterland opgesteld. Deze verordening is in december 2019 door de gemeenteraad vastgesteld. In de inleiding is aangegeven dat we kijken naar wat inwoners met vragen nodig hebben aan ondersteuning. Daarbij zijn de regels een middel en geen doel. Gekeken wordt naar passende oplossingen. De omgekeerde toets is hierdoor breder ingevoegd / mogelijk gemaakt voor het sociaal domein in 2020 (ingangsdatum van de nieuwe verordening). | ||
We gaan zorgvuldig om met de financiële risico’s in het sociaal domein. | Hiervoor geldt een aantal punten:1. Beleidsmatig zijn we bezig met een transformatie van het beleid. Hierbij kijken we naar meer efficiency, door onder meer algemene voorzieningen in te zetten in plaats van duurdere maatwerkvoorzieningen.2. In de uitvoering wordt in keukentafelgesprekken/intake scherp gekeken naar wat het probleem is van iemand die zich heeft gemeld en wat deze persoon zelf kan doen (dan wel met zijn omgeving) om het probleem op te lossen. Een maatwerkvoorziening die ingezet wordt als goedkoopst adequaat. 3. Periodiek worden college en gemeenteraad gerapporteerd over de financiële voortgang van het sociaal domein (P&C-cyclus, maar ook via de dashboards die na elk kwartaal worden opgesteld).4. Financiële risico's zijn meegenomen in de begroting. | ||
Binnen het sociaal domein monitoren we bereikte resultaten, het proces en financiële aspecten. | Dit vindt plaats via de P&C cyclus en via de dashboards die elk kwartaal worden gemaakt. | ||
We investeren actief in ketensamenwerking met onze partners, waarbij sturing op effecten plaatsvindt. | In 2019 zijn met de volgende maatschappelijke instellingen subsidieafspraken gemaakt waarbij gekeken is naar effectgerichte afspraken:- IJsselheem- De Kern - Stichting Welzijn De Meente- MEE IJsseloeversIn 2019 hebben we deze methodiek geëvalueerd. Onder meer kwam als conclusie naar voren dat sterker ingezet moet worden op het daadwerkelijk meten van indicatoren, het benoemen van normen en het afzetten van meetresultaten tegen deze normen. Deze uitkomsten worden vertaald/meegenomen met de afspraken die voor 2020 met deze instellingen worden gemaakt. | ||
We bepalen of en hoe een gezinsgebonden budget kan worden ingevoerd. | Vanwege prioritering van andere werkzaamheden (onder meer de aanbesteding hulp bij het huishouden en aanbesteding hulpmiddelen) is deze activiteit doorgeschoven naar 2020. | ||
Met de maatschappelijke partners in de regio maken we werkafspraken over participatie van mensen met verward gedrag (sluitende aanpak). | Hiervoor is regionaal een plan van aanpak gemaakt met een lokale paragraaf. Deze wordt nu uitgewerkt. Ook vinden er in dezelfde samenwerking de voorbereidingen plaats voor de implementatie van de Wet Verplichte GGD per 1 januari 2020. | ||
Voor de naleving van de Drank- en horecawet organiseren we voldoende toezichtcapaciteit. Via convenanten brengen we happy hours en reclame voor alcoholische dranken terug. | De controle op de naleving van de Drank- en Horecawet wordt uitgevoerd door ingehuurde toezichthouders. Jaarlijks vinden steekproefsgewijs 25 controles plaatst. Conform besluitvorming van de programmabegroting 2020 wordt in 2020 een onderzoek uitgevoerd naar de wijze waarop wij als gemeente, middels convenanten, het gebruik van alcoholische dranken lokaal kunnen reduceren. | ||
We investeren actief op de voorkoming en verlaging van laaggeletterdheid, waardoor ieder jaar meer verborgen laaggeletterden door deelname aan activiteiten in beeld komen bij de gemeente. | In 2019 hebben we via het Taalpunt en ROC Deltion een aanbod verzorgd voor ca. 80 laaggeletterden. Er is een succesvolle pilot geweest met de organisatie van taalmorgens in Hasselt. Hier gaan we in 2020 zeker een vervolg aan geven. Ook in Zwartsluis. Daarnaast is er via een cursusaanbod in de bibliotheek aandacht voor het versterken van digitale vaardigheden van onze inwoners. | ||
We zorgen voor meer bekendheid van laaggeletterdheid. | In september zijn er diverse activiteiten georganiseerd in de ‘’Week van de alfabetisering’’. Er waren o.a. publieksbijeenkomsten in de bibliotheken van Hasselt en Zwartsluis en de herkenningswijzer werd uitgedeeld aan bezoekers van gemeentehuis en bibliotheken. | ||
We zetten in op het in beeld brengen van laaggeletterden. | Bij diverse cliënten van het sociaal domein is de taalmeter afgenomen. Dit heeft geleid tot een aantal verwijzingen naar het Taalpunt voor een passend taalaanbod. | ||
We zorgen voor een goede samenwerking tussen partijen rondom laaggeletterdheid. | In 2019 hebben we via het Taalpunt en ROC Deltion een aanbod verzorgd voor ca. 80 laaggeletterden. Er is een succesvolle pilot geweest met de organisatie van Taalmorgens in Zwartsluis. Hier gaan we in 2020 gemeentebreed een vervolg aan geven. Daarnaast is er via een cursusaanbod in de bibliotheek aandacht voor het versterken van digitale vaardigheden van onze inwoners. | ||
Wat heeft het gekost
Thema's (€ x1.000) | Rekening 2018 | Begroting 2019 primitief | Begroting 2019 | Rekening 2019 | Afwijking 2019 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 4.762 | 4.886 | 4.903 | 4.884 | 19 | ||||||||
| |||||||||||||
Baten | -941 | -622 | -622 | -994 | 372 | ||||||||
| |||||||||||||
Resultaat voor bestemming | 3.820 | 4.264 | 4.281 | 3.890 | 391 | ||||||||
Toevoegingen | 0 | 0 | 76 | 76 | 0 | ||||||||
| |||||||||||||
Onttrekkingen | 0 | -154 | -230 | -172 | -58 | ||||||||
| |||||||||||||
Saldo resultaatbestemming | 0 | -154 | -154 | -96 | -58 | ||||||||
Saldo na bestemming | 3.820 | 4.110 | 4.127 | 3.794 | 333 |
Indicatoren
Indicator | Eenheid | Jaar | Begroting | Jaarrekening | Verplicht |
Cliënten met een maatwerkarrangement | Aantal per 10.000 inwoners | 2019 | N.v.t. | 420 | Ja |