Onderwijs
Wat hebben we gedaan?
Waar we voor gaan | Wat hebben we bereikt? | ||
85% van de jongeren uit praktijk- en voortgezet speciaal onderwijs heeft na uitstroom een arbeidsmatige plek in de samenleving. Dit kan arbeidsmatige dagbesteding of betaald werk met eventuele ondersteuning (loonkostensubsidie) zijn. | Er is altijd vroegtijdig overleg tussen de gemeente en de scholen voor voortgezet onderwijs en praktijkonderwijs over de uitstroom van de leerlingen. Het doel van dit overleg is om jongeren zoveel mogelijk naar arbeid te laten uitstromen. Afgelopen jaar heeft de samenwerking met het onderwijs geresulteerd in een hoge uitstroom (>85%) naar arbeid. | ||
We participeren in de Human Capital Agenda om aansluiting tussen onderwijs en bedrijfsleven te stimuleren. Hierbij hebben we aandacht voor arbeidsmarktrelevante vmbo- en mbo-opleidingen zoals aangeboden door de Opleidingsvereniging Genemuiden (OVG). | De gemeente Zwartewaterland participeert in dit regionale project. | ||
Om kwetsbare jongeren naar een goede (werk)plek te leiden nemen we in de regio actief deel aan de uitstroomoverleggen van praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs. | Onze jobcoach neemt actief deel aan deze overleggen om de Zwartewaterlandse jongeren goed te laten doorstromen naar arbeidsmarkt of dagbesteding. | ||
Er zijn geen thuiszitters. | Uit het leerplichtverslag 2018/2019 blijkt dat er in de gemeente Zwartewaterland in deze periode geen thuiszitters waren. | ||
Ter voorkoming van voortijdig schoolverlaten intensiveren we de samenwerking tussen de RMC-consulent en de consulenten Werk en Inkomen. | In samenwerking met RMC en de consulenten Werk en Inkomen volgen we jongeren vanaf hun 18e. Zodra er sprake is van schooluitval zonder startkwalificatie legt de RMC consulent contact met de jongere. Hij/zij wordt actief begeleid in het terug naar school gaan of in het vinden van werk (het liefst in combinatie met een opleiding). Wanneer de jongere door andere omstandigheden, bijvoorbeeld door zijn of haar psychische gesteldheid, niet kan starten met een opleiding of werk komt de hij/zij in contact met de consulent werk en inkomen. Vanuit daar wordt de jongere begeleid naar een passende (werk)plek in combinatie met passende ondersteuning en eventueel een uitkering. Wanneer de jongere weer in staat is om naar school te gaan dringen we hierop aan. | ||
Met ingang van 2019 werken we met nieuw beleid ten aanzien van onderwijsachterstanden en voor- en vroegschoolse educatie (vve). | In 2019 is het nieuwe gemeentelijk onderwijskansenbeleid ''gelijke kansen voor ieder kind'' vastgesteld. Samen met onze partners hebben we deze visie vertaald in een uitvoeringsprogramma voor de jaren 2019 en 2020. In diverse werkgroepen werken we aan de uitvoering | ||
Het aantal voortijdig schoolverlaters blijft onder de 1%. | Het percentage voortijdig schoolverlaters lag in het schooljaar 2018/2019 op 1,31. Dit betekent 31 voortijdig schoolverlaters. Dit percentage lag nagenoeg gelijk aan het schooljaar hiervoor. We blijven inzetten op de samenwerking met het onderwijs om zo min mogelijk leerlingen voortijdig te laten uitstromen. | ||
Ter voorkoming van voortijdig schoolverlaten intensiveren we de samenwerking tussen de RMC-consulent en de consulenten Werk en Inkomen. | Jongeren worden op school of op het gemeentehuis goed geïnformeerd over de extra kansen die je hebt met een diploma. Ook voeren de leerplichtambtenaren en RMC medewerkers gesprekken met scholen wanneer jongeren uitvallen zonder startkwalificatie met als doel toch de jongere binnen boord te houden. | ||
Met ingang van 2019 werken we met nieuw beleid ten aanzien van onderwijsachterstanden en voor- en vroegschoolse educatie (vve). | In 2019 is het nieuwe gemeentelijk onderwijskansenbeleid ''gelijke kansen voor ieder kind' 'vastgesteld. Samen met onze partners hebben we deze visie vertaald in een uitvoeringsprogramma voor de jaren 2019 en 2020. In diverse werkgroepen werken we aan de uitvoering. | ||
Het aantal wettelijke meldingen signaal verzuim blijft onder de vijftig meldingen per schooljaar. | Het aantal wettelijke meldingen ligt in onze gemeente onder de 50 meldingen. In het schooljaar 2018/2019 was het totaal aantal verzuimmeldingen 123. Wij hanteren hiervoor echter ruimere criteria dan de wettelijke eisen om zo vroeg mogelijk bij signaal verzuim te kunnen handelen. Wettelijke meldingen zijn meldingen vanaf 16 uur verzuim per 4 weken, wij hanteren de norm: 9 uur verzuim ongeacht het aantal weken. | ||
De preventieve spreekuren op de VO en MBO scholen breiden we uit, zodat er bij verzuim eerder gemeld wordt. | Vanaf het schooljaar 2018/2019 worden op alle VO en MBO scholen preventieve spreekuren gehouden. Deze spreekuren zijn bedoeld om jongeren in een vroeg stadium aan te spreken op hun (beginnend) verzuim. In het jaar hiervoor waren nog niet alle scholen aangesloten, maar dat is nu wel het geval. | ||
Voor goede, gezonde en duurzame onderwijshuisvesting nemen wij onze verantwoordelijkheid. | In 2019 zijn we een traject gestart om samen met de schoolbesturen te komen tot een nieuw Integraal Huisvestingsplan (IHP) voor het onderwijs. Dit traject hopen we in 2020 af te kunnen ronden met de vaststelling van het nieuwe IHP door de gemeenteraad. | ||
We verlengen de looptijd van het integraal huisvestingsplan (IHP) voor het onderwijs, zodat we ruimte hebben om functionele, duurzame en passende onderwijshuisvesting voor de komende 20 jaar op goede wijze in een nieuw op te stellen IHP mee te nemen. | In 2019 zijn we een traject gestart om samen met de schoolbesturen te komen tot een nieuw Integraal Huisvestingsplan (IHP) voor het onderwijs. Dit traject hopen we in 2020 af te kunnen ronden met de vaststelling van het nieuwe IHP door uw gemeenteraad. | ||
We ondersteunen initiatieven van jongeren en jeugd. | Als zich initiatieven voordoen pakken we dit op met de kerncoördinatoren. | ||
We gaan vraaggericht om met initiatieven van jongeren en jeugd. Raadsleden en wethouders worden indien gewenst in een 'educatieve rol' ingezet op scholen. | Bij speciale gelegenheden verzorgen bestuurders regelmatig een bijdrage. Denk aan activiteiten op school rondom voorlezen, verkeer, het inzamelen van zwerfvuil en duurzaamheid. Ook ontvangen we regelmatig scholen op het gemeentehuis. Bijvoorbeeld bij het nationaal schoolontbijt en bij de voorronde van de nationale voorleeswedstrijd. | ||
Wat heeft het gekost
Thema's (€ x1.000) | Rekening 2018 | Begroting 2019 primitief | Begroting 2019 | Rekening 2019 | Afwijking 2019 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 2.674 | 2.968 | 2.968 | 2.868 | 100 | ||||||||
| |||||||||||||
Baten | -225 | -492 | -492 | -323 | -169 | ||||||||
| |||||||||||||
Resultaat voor bestemming | 2.449 | 2.476 | 2.476 | 2.545 | -69 | ||||||||
Toevoegingen | 0 | 0 | 6 | 6 | 0 | ||||||||
| |||||||||||||
Onttrekkingen | -20 | -5 | -11 | -10 | -1 | ||||||||
| |||||||||||||
Saldo resultaatbestemming | -20 | -5 | -5 | -4 | -1 | ||||||||
Saldo na bestemming | 2.429 | 2.471 | 2.471 | 2.541 | -70 |
Indicatoren
Indicator | Eenheid | Jaar | Begroting | Jaarrekening | Verplicht |
Deelnemers leerlingenvervoer | Aantal | 2019 | 127 | 140 | Nee |
Absoluut verzuim | aantal per 1.000 leerlingen | 2017 | N.v.t. | 0,2 | Ja |
Relatief verzuim | aantal per 1.000 leerlingen | 2018 | N.v.t. | 14 | Ja |
Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) | % deelnemers aan het VO en MBO onderwijs | 2018 | N.v.t. | 1,3 | Ja |